شبکه بهداشت و درمان عباس اباد
۱۳۹۷ جمعه ۲۵ آبان
br ENGLISH
تغذيه در محيط كار
افراد شاغل كه بخش قابل توجهي از روز خود را در محيط كار صرف مي كنند، بايد به وضعيت تغذيه خود و وعده هاي غذايي مناسب در محل كار توجه ويژه داشته باشند. نقش تغذيه مناسب در سلامت عمومي و بازده كاري به اثبات رسيده است. استرس هاي كاري و به دنبال آن بي تحركي، زمينه را براي ابتلا به بيماري هاي مزمن فراهم مي كند. سطح هورمون كورتيزول با مصرف غذاهاي چرب و هورمون آدرنالين در اثر مصرف زياد قند و شكر و كافئين در خون بالا مي رود. با توجه به افزايش شيوع بيماري هاي غير واگير كه بخش بزرگي از عوامل تاثيرگذار بر آنها را عادات تغذيه اي تشكيل مي دهد، حفظ سلامت و توجه به وضعيت تغذيه اي كارمندان از اهميت بالايي برخوردار است.
توصيه هاي كلي براي داشتن تغذيه مناسب در محل كار:

ü با توجه به اينكه تداوم كار نشسته و بدون تحرك مي تواند موجب اختلال در كاركرد دستگاه گوارش و در نهايت يبوست شود، بهتر است بجاي مصرف نان هاي تهيه شده از آرد سفيد مانند لواش، تافتون و باگت، نان سنگك يا نان جو مصرف كنيد.

ü در صورتي كه امكان انتخاب غذا در رستوران محل كار وجود دارد، غذاهاي بخارپز، آب پز و يا كبابي را به غذاهاي پرچرب و سرخ شده ترجيح دهيد.

ü به جاي گوشت قرمز، غذاهايي كه با ماهي و مرغ تهيه شده اند مصرف كنيد و در صورت استفاده از گوشت قرمز همه چربي هاي آن را جدا كنيد.

ü به جاي نوشابه هاي گازدار كه مقدار زيادي مواد قندي و كافئين وارد بدن مي كند و جذب كلسيم را مختل مي سازد، از نوشيدني هاي سالم مانند آب، دوغ كم نمك و بدون گاز استفاده كنيد.

ü غذاهايي كه با حبوبات تهيه شده اند نه تنها منبع خوبي براي پروتئين هستند بلكه به علت دارا بودن فيبر، به سلامت بدن كمك مي كنند. فيبر علاوه بر تنظيم حركات گوارشي جذب چربي ها و مواد قندي را نيز كاهش مي دهد.

ü در ميان وعده ها به جاي مصرف مواد قندي و شيريني و يا بيسكوئيت، بهتر است از انواع سبزي و صيفي جات مثل خيار، گوجه فرنگي، كاهو، هويج و ميوه ها و يا لقمه هايي كه در منزل تهيه شده اند مثل نان و پنير و سبزي استفاده كنيد.

 

تغذيه مناسب كاركنان نوبت كار (شيفتي):

در مراكزي كه چند نوبت شيفت كاري دارند، رعايت نظم در برنامه غذايي روزانه ، توزيع مناسب انرژي در وعده هاي غذايي، مصرف غذاهاي متنوع و توجه به زمان مصرف غذا در كاهش خستگي، بهبود عملكرد كاركنان و افزايش كارايي موثر است.

 

مصرف غذاهاي نشاسته اي و قندي با افزايش توليد سروتونين كه يكي از ناقلين عصبي است، علاوه بر بهبود خلق و خو، در افزايش خواب و استراحت نقش مهمي دارد.

بعد از اتمام شيفت كاري مصرف يك ليوان شيركم چرب همراه با دو عدد خرما قبل از خواب در بهبود خواب موثر است. البته بايد توجه داشت كه زياده روي در مصرف غذاهاي نشاسته اي به علت حجيم بودن، مي تواند موجب خواب آلودگي و خستگي شده و بازده كاري را كاهش دهد.
 

توصيه هاي تغذيه اي براي افرادي كه نوبت هاي شب كاري دارند

· وعده اصلي غذايي خود را در بعد از ظهر و يك وعده غذايي در نيمه زمان شيفت داشته باشند.

· غذاهاي چرب و سنگين و پر ادويه كه سبب خواب آلودگي و كاهش كارايي مي شود مصرف نكنند.

· در وعده غذايي خود گوشت كم چربي به شكل كبابي و يا آب پز، سبزي هاي تازه و سالاد، نان هاي سبوس دار، حبوباعت و ماست كم چرب مصرف نمايند.

· در وعده غذايي خود از انواع منابع پروتئيني مثل انواع گوشت ها، حبوبات و تخم مرغ آب پز استفاده كنند.منابع غذايي پروتئيني ، با افزايش ناقل هاي شيميايي مانند نوراپي نفرين سبب افزايش هوشياري و رفع خواب آلودگي مي شود.

· با مصرف ميوه در بين دو وعده غذايي، ويتامين هاي مورد نياز به خصوص ويتامين هاي گروه B و C كه در كاهش فشارهاي كاري و استرس سودمند است به مقدار كافي تامين مي شود.

1394/12/03
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal